4/11/2007

第四权 (4): 老板要督工

Sent: Wednesday, April 04, 2007 10:57 PM
Subject: 马来西亚问题的根源 Punca Masalah Kita di Malaysia

Hello Kawan,

Tidak dapat kita menafikan bahawa RASUAH merupakan masalah terutama di Malaysia dan kesan-kesan mudaratnya ditanggungi oleh semua rakyat, tidak kira kamu anggota BN atau orang awam. Adakah Badan Anti-Rasuah mengabaikan masalah ini? Tidak. Akan tetapi, mereka merupakan anggota kerajaan yang perlu 'aku janji' bertaat-setia kepada Kerajaan. Kalau begitu, macam mana mereka boleh mengambil tindakan ke atas 'tuan' mereka? Begitulah keadaan yang sama jika Badan tersebut terletak bawah jagaan pihak Parlimen yang dikuasai parti pemerintah.


Apa yang diperlukan oleh negara ini adalah satu Institusi Pengawal yang memainkan peranan "Monitor" atau "Supervisor" untuk mengawal segala aktiviti Institusi-Institusi Perundangan, Eksekutif dan Kehakiman agar tidak terlibat dalam penyalahgunaan kuasa. Bapa negara China - Dr. Sun Yat-Sen telah menunjukkan kekurangan satu Kuasa Pengawalan di samping Kuasa-Kuasa Perundangan, Eksekutif dan Kehakiman dalam Sistem Demokrasi ala Inggeris. Kuasa ini yang disebutkan sebagai Kuasa Ke-Empat mempunyai pengaruh menahan cabang kuasa-kuasa yang tersebut di atas ini. Saya telah menulis tiga artikel dalam akhbar tempatan yang membincangkan 3 unit utama dalam Institusi Pengawal: (1)
Unit Pengaduan; (2) Unit Penyiasatan dan (3) Unit Pendakwa.

Unit Pengaduan: Biro Pengaduan Awam.
Unit Penyiasatan: Jabatan Audit Negara, Badan Pencegah Rasuah, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia.
Unit Pendakwa: Jabatan Pendakwa Raya.

若我说马来西亚面对的最大问题是贪污,应该没有人会反对,首相上任时也说要优先处理这个国家问题。

贪污产生了许多社会问题:犯罪分子得以逃罪、国库没钱付给警察和老师高薪金、国家的基本设施被偷工减料、外资不愿进来投资、不符合资格的人选可以当选…。这些问题最后的受害者是所有的人民,不管你是国阵的党员还是普通老百姓。

那么,这个问题要如何解决呢?难道反贪污局没有执行任务吗?有,只不过他们是政府公务员,属于首相署管辖的政府部门,做起事来就像典型的政府公务员,要对政府100%效忠,那该如何对政府内的贪污滥权采取行动呢?若把反贪污局交给执政党所控制的国会来管辖,还不是一样绑手绑脚?

马来西亚需要的是一个扮演“督工”角色的监察院,来独立地监督政府、国会和法院是否涉及贪污滥权的行为。伟大的中国国父孙中山在一百多年前,就发现到英国的民主制度只有立法、行政和司法等三权,惟独缺少了一个“监督权”来制衡其他的三个政治权力。这个“监督权”也就是我们的新闻媒体所向往和鼓吹的“第四权”。

我在过去一个月为《东方日报》写了三篇有关“第四权”的文章,分别讨论到监察院的三个主要的功能及部门:(1) 投诉单位;(2) 调查单位;(3)检控单位。若大家错过这三篇文章的话,大家可以到我的部落格去看看,并欢迎在各大语文报章中提出讨论。

“人民是老板”这个口号并不能解决马来西亚的问题,因为老板需要的是有效率的“督工”或WATCHDOG,来为人民老板监督整个国家的运作,而不是任由政府来自己监督自己。或许来届大选我们可以延续“人民是老板”的运动,提出“老板要督工”的口号。

您最忠心的朋友,
小针

标签:

0 Comments:

发表评论

<< Home